Afscheid van een boegbeeld » MEC Global

  • News
    News
  • Publications
    Publications
prev
next

News

go
1 / 1

Publications

go
1 / 2
Het populisme van Dick van der Lecq en Diederik Breijer

Het populisme van Dick van der Lecq en Diederik Breijer

14/03/2017 14/03/2017

Download

STUFF WE'VE SEEN (Q1 2017)

STUFF WE'VE SEEN (Q1 2017)

31/01/2017 31/01/2017

Download

MEC DIGITAL NEWFRONTS 2017 KEY TRENDS & ANNOUNCEMENTS

MEC DIGITAL NEWFRONTS 2017 KEY TRENDS & ANNOUNCEMENTS

31/01/2017 31/01/2017

Download

Centrale kracht met lokale relevantie

Centrale kracht met lokale relevantie

03/05/2016 03/05/2016

Download

Afscheid van een boegbeeld
21/11/2014

Na achttien jaar heeft Hidde Zwaagstra afscheid genomen van mediabureau MEC. De Busi­ness Development Director werd aan het begin van dit nieuwe jaar opgevolgd door Client Service Director Ruud Verheijen. In een dubbelinterview blikken beiden terug en vooruit. 'Werk vanuit je eigen kracht. Dat is de kern van de zaak.' 

Hij kwam uit de reclamewereld (werkte bij onder meer PMS) en maakte achttien jaar geleden, na 5 jaar Initiative, de overstap naar mediabureau MEC (toen nog Media Exposure). 'Er zat on rust in mijn lijf, ik wilde iets heel anders doen', verklaart Zwaagstra die switch. Bij het mediabureau bracht hij creativiteit in de strategie, wat leidde tot onder meer non-spot activiteiten. 'Dat heette toen nog out-of-the-box, later werd dat beyond the line.'

Zwaagstra begon bij MEC als hoofd Analytics & Insights, werd vervolgens strateeg en was de laatste jaren Business Development Director. Samen met CEO Eric Kramer (die in mei 2016 werd opgevolgd door Isabelle Dacz) vormde hij het boegbeeld van MEC. Met zijn 38 jaar ervaring in het vak kan Zwaagstra terugblikken op een rijk verleden. Zo belandde hij als stagiair van de meao in Naarden bij FHV en stond hij op de gang bij de wieg van D66. 'De campagne met Hans van Mierlo in zijn regenjas met losse ceintuur.' En dat is maar een van de vele hoogtepunten. Zwaagstra zag de opkomst van de mediabureaus, hoe deze in het nauw kwamen (worstelend met hun toegevoegde waarde in een steeds meetbaardere digitale wereld) en hoe ze zich moesten heruitvinden. MEC haalde als een van de eerste mediabureaus creatie in eigen huis. 'Ondertussen zijn de rollen van de reclamebureaus en mediabureaus omgedraaid', constateert Zwaagstra. Verheijen over die ontwikkeling: 'Het strategisch adviesniveau van mediabureaus is veel hoger geworden. Je moet meedenken en mee ondernemen met de klant. En dus verstand hebben van zowel media als creatie. Wij zijn een mediabureau met een creatief hart­we hebben een creatieve afdeling die bestaat uit 25 medewerkers. We zijn ook geobsedeerd door de customer journey. Dat maakt ons bijzonder.'

VERSTERK JE EIGEN KRACHT

Tijdens zijn - op eigen verzoek bescheiden gevierde - afscheid in de Westergasfabriek sprak Zwaagstra zijn collega's kort toe. Hij benadrukte daarbij het belang van het werken vanuit eigen kracht. 'Ontdek je kracht en versterk die. Zet daar de push op. Dat is de kern van de zaak. En dat geldt voor zowel collega's als bureaus en adverteerders. Een goed voorbeeld is Albert Heijn. Daar kijken ze naar hun eigen kracht en niet naar Jumbo of Lidl.'

Verheijen verheugt zich op 2017. 'Het wordt een spannend jaar waarin ik een icoon opvolg. Na zesenhalf jaar als Client Service Director treed ik in de sporen van Hidde die van Business Development een vak heeft gemaakt. Een vak met veel facetten. Je moet zorgen dat je in de pitch komt, pitchprocessen en klanten begeleiden en zorgen dat je zichtbaar bent. Aan dat laatste wil ik veel aandacht besteden. We zijn weliswaar nummer twee en vormen hier in Amsterdam een wereldwijde hub voor onze internationale klanten, maar ik wil dat we n6g zichtbaarder worden.' 

Voor Hidde Zwaagstra vormt 2017 de start van een nieuwe levensfase. Daarin blijft MEC vast wel een bescheiden emotionele rol spelen. Ook gaat Zwaagstra graag jonge talenten trainen en begeleiden. En daarnaast zijn er nog veel meer leuke dingen te doen. 'lk ga weer beeldhouwen', zegt hij opgetogen. 'En ik wil leren vliegvissen. Verder heb ik een klassieke auto, een vrouw en twee studerende kinderen. Nee, ik zal me niet vervelen.'

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ruud.verheijen@mecglobal.com

Afscheid van een boegbeeld
close
 

“The Battle of the Sexes”

In acht weken tijd zijn door de key-influencers maarliefst acht battles gevoerd. Hiervan is middels een vlog verslag gedaan. Van een sprong van een mega hoge duikplank (link naar filmpje!) tot een vlucht met een helicopter  niets was te gek voor de influencers om hun eigen Dubbelfrisss smaak wereldberoemd te maken. De vlogs zijn 2,4 miljoen (!) keer bekeken, and still counting. Dat ligt bijna drie keer boven de benchmark van deze influencers. Daarbij hebben de artikelen over de Smaakbattle van de brede laag van influencers een uniek bereik van 710.000 behaald, bijna twee keer zoveel dan ingeschat. Hoge engagement vanuit digitale platformen: ruim 280.000 Instagram likes behaald en daarnaast bijna 7.000 reacties gekregen op de foto content van de influencers.

SHARE:
close