Design to be desired: Content marketing anno 2016 » MEC Global

  • News
    News
  • Publications
    Publications
prev
next

News

go
1 / 1

Publications

go
1 / 2
Het populisme van Dick van der Lecq en Diederik Breijer

Het populisme van Dick van der Lecq en Diederik Breijer

14/03/2017 14/03/2017

Download

STUFF WE'VE SEEN (Q1 2017)

STUFF WE'VE SEEN (Q1 2017)

31/01/2017 31/01/2017

Download

MEC DIGITAL NEWFRONTS 2017 KEY TRENDS & ANNOUNCEMENTS

MEC DIGITAL NEWFRONTS 2017 KEY TRENDS & ANNOUNCEMENTS

31/01/2017 31/01/2017

Download

Centrale kracht met lokale relevantie

Centrale kracht met lokale relevantie

03/05/2016 03/05/2016

Download

Design to be desired: Content marketing anno 2016
21/11/2014

MEC Amsterdam introduceerde onlangs Wavemaker, een label dat zich volledig richt op het vormgeven en uitvoeren van mo­derne content strategieen. Niels Langereis, Head of Wavemaker bij MEC Amsterdam ziet Wave­maker daarentegen als veel meer dan alleen een label. "Het is een filosofie." 

DESIGN TO BE DESIRED

Navigatiegedrag op websites en smartphones wordt steeds makkelijker meetbaar. Databases zitten vol
met inzichten over interesses en informatiebehoeften van gebruikers. Kennis over bezoekersgedrag van een individu of gebruikersgroep wordt steeds vaker vertaald in een campagne. Data­gedreven content marketing bedrijven garandeert alleen nog geen succes. Het is afhankelijk van de mate waarin uitingen relevanter dan ooit tevoren zijn voor de ontvanger, aldus Niels. "Wavemaker is dan ook een filosofie die ervan uitgaat dat content marketing het meest succesvol is wanneer de consument altijd centraal staat."

Hoe doe je dat: 'De consument centraal zetten'? "Door te streven naar een fundament van waaruit content gemaakt wordt die altijd relevant, aantrekkelijk en gewild is voor en door de consument ", vertelt Rik toe Water, Creative Director van MEC. "Design to be desired. Wij willen merken aan tafel krijgen die content durven te maken die voorbij AdBlockers gaat. We moeten niet willen vechten met de consument. We moeten content maken die consumenten willen zien."

DE KUNST VAN MODERNE CONTENT MARKETING

Gericht content vormgeven kan vol gens Rik dan ook niet door te denken in traditionele doelgroep segmenten. "Het is in deze data-gedreven wereld niet efficient meer om met hagel te schieten. Je moet veel meer den ken in doelgroepen van 35 tot 37 jaar, in plaats van 25 tot 45 jaar. De kunst van moderne content marketing is om op basis van consumentendata en gedragskennis content te creeren."

Ondanks op data gebaseerde campagnes, moet je als bedrijf mensenkennis binnenhalen, zodat je reclamecampagnes vormgeeft die ertoe doen. "Of je nu op individueel of groepsniveau een publiek wil bereiken, je moet grip krijgen op het gedrag van mensen. Laat de data bestuderen door antropologen bijvoorbeeld ... Vakmensen die zich op dat niveau bezig kunnen houden met wat iemand bezielt om iets wel of niet te kopen." "Een You Tube video waarin een acteur een klant speelt is niet meer van deze tijd."

DE GROOTSTE CONTENT MARKETING TREND: "HUMANIZING YOUR BRAND"

Niels benadrukt het belang van een beter beg rip over 'consumenten', gepaard met het creeren van een open verstandhouding en transparante communicatie tussen merk en consument. "Humanizing your brand is een trend, waarbij het 'menselijk' ma ken van je merk centraal staat. Communiceren als merk via social media moet echter zijn. Klantenservice medewerkers moeten een gezicht krijgen, maar ook de kl ant zelf. Een You Tube video waarin een acteur een klant speelt is niet meer van deze tijd. Nee, de consument wil een echte klant zien. Dat maakt content menselijker en krachtiger." KLM en IKEA hebben dit als merk volgens Niels en Rik goed door. "Zij hebben dankzij menselijke online klantenservice laten zien dat gebruikers, klanten en fans merkambassadeurs geworden zijn. Ambassadeurs die het opnemen voor het merk wanneer zij door een bekende Nederlander bekritiseert warden bijvoorbeeld. Dat komt omdat zowel KLM als IKEA zich durven open te stellen, fouten toe durft te geven en zodoende aantoonbaar als 'menselijk merk' uit de verf komt."

Om tot deze 'menselijke content marketing' en branding te komen, is a Ileen wel lef nodig geeft Rik toe. "De mens vindt het moeilijk om zijn hart en ziel bloot te leggen. Dat is voor een merk niet anders. Door vanuit ons hart te werken en dit te combineren met echte consumenten insights, ontstaan de dingen die wij maken. Dat doen wij bij Wavemaker elke dag weer; ons hart open stellen en emotioneel verbonden zijn met de ideeen die wij bedenken. Dat is de kern waardoor wij tot content te komen die vormgegeven is om gewild te zijn."

Design to be desired: Content marketing anno 2016
close
 

“The Battle of the Sexes”

In acht weken tijd zijn door de key-influencers maarliefst acht battles gevoerd. Hiervan is middels een vlog verslag gedaan. Van een sprong van een mega hoge duikplank (link naar filmpje!) tot een vlucht met een helicopter  niets was te gek voor de influencers om hun eigen Dubbelfrisss smaak wereldberoemd te maken. De vlogs zijn 2,4 miljoen (!) keer bekeken, and still counting. Dat ligt bijna drie keer boven de benchmark van deze influencers. Daarbij hebben de artikelen over de Smaakbattle van de brede laag van influencers een uniek bereik van 710.000 behaald, bijna twee keer zoveel dan ingeschat. Hoge engagement vanuit digitale platformen: ruim 280.000 Instagram likes behaald en daarnaast bijna 7.000 reacties gekregen op de foto content van de influencers.

SHARE:
close